Mikä ruokasuhde on?

Ruokasuhde on sitä mitä syöt, mikä sinulle maistuu ja mitä ruoka sinulle merkitsee. Ruokasuhde on sitä mitä koet, että saa ja ei saa syödä. Ruokasuhteeseen liittyy vahvasti se kuinka tunnet, koet ja ajattelet – ei pelkästään ruoasta vaan omasta kehostasi. Sillä loppujen lopuksi, olethan sitä mitä syöt.

Siihen liittyy myös kokemus omasta kehostasi ja luonnollisesti suhde kehoosi vaikuttaa myös esimerkiksi pukeutumiseesi ja esiintymiseesi ja siihen, miten itseäsi arvostat ja kohtelet.

Osa ruokasuhdetta on myös ruoka-arjen pyörittäminen ja tekemiset tai tekemättä jättämiset mielessämme olevan suhteen vaikutuksesta. Ruokasuhteeseen liittyy mm. ruoan laittaminen, keittiössä viihtyminen ja ostosten teko.

Suhteesi ruokaan vaikuttaa siis siihen, mitä itsestäsi ajattelet, itseesi suhtaudut, kaikkeen toimintaan ja arkeen, ja tämä suhde on läsnä joka päivä.

Kun ruokasuhteessa on solmuja, ei ongelmaksi muutu itse ruoka vaan ne merkitykset, joita ruualle annetaan: ruoka ei ole enää vain ravintoa jolla täytetään nälkäinen vatsa, vaan ruokaan liitetään monia muita asioita, jotka sotkevat normaalit nälkä- ja kylläisyyssignaalit. Ongelmallinen ruokasuhde on aina oire, jolle on olemassa syy. Syömisen ongelmien juurisyyt ovat meillä yllättävän vähän käsiteltyjä.

Psykoterapeutti Anna Riihimäki kertoo, että syömisen tilalle voi esimerkkiin sijoittaa minkä tahansa ongelmallisia tilanteita itselle aiheuttavan asian: liiallisen työnteon, alkoholin- tai somenkäytön, pakkoliikkumisen. Hän jatkaa, että…

Lohduttavaa niille, jotka painivat syömisen solmujen kanssa, on, että vaikka kaikki syyt eivät olisi itsessä, niin kaikki ratkaisut voivat silti olla omissa käsissä.

 

 

Ruokasuhteeseen vaikuttavat tekijät

 

Ruokasuhteeseen vaikuttavia seikkoja:

  • tunteesi ruokaan, ruoanlaittoon ja syömiseen
  • kehosi tarina – miten suhtaudut kehoosi, mitä muistoja siihen liittyy ja miten sitä kohtelet
  • sisäinen puheeseesi eli tapa jolla puhut itsellesi kehostasi, sinusta itsestäsi ja ruoasta  
  • tulet tietoiseksi siitä, kuinka ruokasuhteesi vaikuttaa myös muuhun arkeesi
  • muutosta vastustavia blokkejasi ja pelkojasi liittyen kehoosi , ruokaan ja syömiseen
  • tapa, jolla itseäsi kohtelet

Tunteet ja ruoka

Tässä ruokasuhde-blogisarjan ensimmäisessä osassa käymme läpi tunteita.

 

Ruokaan, syömiseen ja ruoan valmistamiseen liittyy aina erilaisia merkityksiä ja tunteita. Varmasti muistat jonkin ruokaan ja syömiseen liittyvän muiston lapsuudestasi, ehkä mummon korvapuustit, jotka olivat maailman parhaita kylmän maidon kanssa?

Nämä edellä mainitut merkitykset ja tunteet heijastuvat arkeemme ruoan ympärillä sekä sitä kautta siihen, mitä itsestäsi ajattelet – sekä suhteessa ruokaan että ilman.

Jos haluat muuttaa ruokailutapojasi syystä tai toisesta (ehkä syödäksesi terveellisemmin, pudottaaksesi painoa tai vaikkapa päästäksesi eroon sokerikoukusta) on suhtautumisesi ruokaan tavalla tai toisella muututtava. Tällöin on äärimmäisen tärkeää ja olennaista tunnistaa ruoka-suhteeseen liittyviä tunteita, muistoja ja merkityksiä.

Tunteiden ja merkitysten tunnistaminen auttaa meitä tiedostamaan mitä tarkalleen ottaen on muutettava, ja mihin ruokaan liittyviin asioihin on uudenlainen suhde luotava.

Positiivisten tunteiden herääminen ruoasta ja omasta kehosta muuttavat paljon ruokaan liittyvää arkeamme. Ne luovat onnellisemman ja levollisemman tunteen ja ilmapiirin suhteessa syömiseen, ruoanlaittoon ja sinuun itseesi.

Älä jää odottaman täydellistä hetkeä muuttaaksesi suhtautumistasi syömiseen ja ruokaan, sekä ruoka-arjen ympärille liittyviin asioihin. Jos ruoka-arkeesi ja syömiseen liittyy lähinnä ahdistusta itsesi sättimistä, mitä jos lähtisit mukaan opettelemaan parempien valintojen tekemistä arjessa? Ryhtiä ruokailuun -verkkovalmennuksessa opit tekemään asioita hieman paremmin, ymmärrät, miten selätä keittiökaaoksen ja ravitset itseäsi ja kehoasi parhailla mahdollisilla ravinteilla ja ruoalla. Se, että syöt hyvin ja puhut itsellesi kauniisti ja muistat olla armollinen on tärkeimpiä oivalluksia vaikka tavoitteenasi olisikin pudottaa painoa. 

Muutos lähtee siitä, että arvostat itseäsi riittävästi – silloin myös motiivi muutokselle on oikea.