kalenteri

Onko Ruoka-arki kalenteri jo sinulle tuttu? Laihduttaja, tämä postaus sisältää onnistumisen reseptin, sillä kerron sinulle tärkeimmän ja olennaisimman opin ja menestyneen painonpudotusprojektin kulmakiven. Tiesitkö muuten, että tutkimusten mukaan jopa 90% laihduttajista epäonnistuu ja lihoo uudelleen entisiin mittoihinsa (tai jopa yli). 

 

Haluatko Sinä oppia miten terveellisen syömisen unelma ei jäisi vain haaveeksi, vaan kiinnittyisi osaksi arkeasi?

 

Moni meistä on pudottanut painoa, jopa useaan otteeseen. Lentoemäntä-, kaalikeitto-, ja pussikeittokuurit – kaikki on kokeiltu. Ja yhdenkään tulos ei ole ollut pysyvä. Ongelman ydin on siinä, että varsinaisiin elämäntapoihin ja ruokailutottumuksiin kuurit ja dieetit harvoin tuovat muutosta. Jos (tai kun) näin käy, painonpudottaminen tulee ajankohtaiseksi ain vain uudelleen ja uudelleen.

Tässä blogipostauksessa kerron sinulle, kuinka lupauksesi eivät enää jää vain lupauksiksi, vaan pääset todella myös toteutusasteelle ja lopulta aivan oikeisiin pysyviin muutoksiin. Kerron sinulle sen yhden olennaisen keinon ja apuvälineen, jonka avulla saavutat unelmasi hallitusta, terveellisestä syömisestä ja voit pukeutua juuri niihin vaatteisiin, joihin tahdot.

Monesti prosessi etenee isolla lupauksella paremmasta innostumme hetkeksi, mutta pian huomataan, ettei parempi elämä ottanutkaan toteutuakseen… Se vain jäi. Tuli kiire, ei ollutkaan aikaa tai toteutus karisi saamattomaan fiilikseen ja ”morkkiksiin” epäonnistumisista.

Tämä on klassinen radikaalien lupausten ongelma. Luvataan ja ollaan innostuneita lupauksesta, mutta kun alkuinnostus hiipuu, lupausten lunastaminen alkaa tuntua tahmealta, raskaalta ja vaivalloiselta ja lopulta unohtuu kokonaan.

Tavoitteiden toteutumattomuuden taustalla on usein se, että haukataan liian iso pala kakkua kerralla. Tavoittelemme kaikkea heti, ja yritämme päästä tuloksiin myös liian nopeasti. Muutoksen on näyttävä heti, tunnuttava välittömästi tai tahdonvoimamme ei vain riitä.

On äärimmäisen tärkeä tiedostaa, että toteutuksen taustalta puuttuu se olennaisen asia, eli ennakointi, suunnittelu ja rutiinit, jotka takaisivat sen, että pysymme pystyssä heikkoinakin hetkinä kiireisessä arjessa.

Tämä avainasia, jolla pidät huolen, että elämäntapamuutos on muutakin kuin kaukainen haave ovat siis suunnittelu.

Tahdonvoima ei riitä loputtomasti. Kiroilulla ja itsensä kurittamisella ei saavuteta pysyviä tuloksia. Kun tahdonvoima alkaa hiipua, saatat uupua kamppailusta ja kädenväännöstä itsekurin kanssa aivan totaalisesti.

Yllä mainittu taas johtaa hyvin helposti epäonnistumisen tunteeseen ja huonoon omatuntoon repsahduksista ja hyvien aikomusten toteutumattomuudesta. Olo on surkea ja sitä syyttää itseään ankarasti siitä, että ei ole tarpeeksi hyvä, ei riitä, ei saa aikaiseksi.

Mutta tiesitkö, että kun opitusta uudesta tavasta tulee rutiini, se ei enää vaadi niin paljon vaivaa, aikaa, hermoja, ajattelua ja tahdonvoimaa. Tekemisestä muodostuu täysin luonnollinen osa arkeasi.

 

Kaikki alkaa suunnittelusta – näin kalenteri toimii

 

Arki on monesti kiireistä – me ymmärrämme sen kyllä. On työ, lapset ja harrastukset, omaakin aikaa olisi kiva joskus ottaa. Usein tuntuu, että kun on jo valmiiksi ruuhkainen arki niin mistä ihmeestä sitä aikaa ottaa vielä järkevälle syömiselle ja terveelliselle ruoanlaitolle? Tiedon viemiseksi käytäntöön tarvitaan työkalu, joka toimii karttana matkalla kohti kevyempää oloa, ja se työkalu on nimeltään Ruoka-arki kalenteri.

 

Ruoka-arki kalenterin avulla se tieto viedään käytäntöön aivan konkreettisesti. Kun olet listannut ylös ruoat, rakennat niiden avulla vaivatta muutamassa hassussa minuutissa aterisuunnitelman viikoksi kerrallaan. Näin tiedät aina mitä mitä tänään, huomenna ja tulevina päivinä syödään. Tämä on avain repsahdusten ja pikaratkaisujen välttämiseen.

Istut alas ja listaat Ruoka-arki kalenterin Lempiruoat-sivulle ne ruoat, jotka terveellisiksi tiedät. Suurin osahan meistä tietää mitä terveellinen ruoka on, ongelma onkin siinä, ettemme saa vietyä sitä tietoa käytäntöön.

Ruokarytmisi säännöllistyy kuin itsestään kun hyödynnät Ruoka-arki kalenterin mukaan tulleet tarrat ja merkkaat niillä arkeesi sopivat hetket kaupassa käynnille ja kokkaamiselle. Näin et joudu hikoilemaan lieden ääressä silloin kun et millään jaksaisi. Myös kauppalista syntyy käden käänteessä jo tekemäsi ateriasuunnitelman pohjalta.

Sinun ei enää tarvitse taistella vihollisiasi (esim. makeanhimoa, napostelua ja ahmimista) vastaan. Tiedät, että hallitset tilanteen suunnittelun ja sitä myötä syntyneiden säännöllisten rutiinien avulla. Tällöin myös satunnainen herkuttelu on täysin sallittua ilman morkkiksia.

Terveellinen, hyvinvointia tukeva syöminen johtaa painon putoamiseen aivan tavallisella arkiruoalla, kun Ruoka-arki kalenterin mukanaan tuomat rutiinit ja säännöllisyys ovat seuranasi.

 

kalenteri

Klikkaa kalenteriin kuvasta!