Kaaos keittiössä. On niin kiire, että ei ehdi kokkailla eikä syödä kunnolla. Nälkäisenä kaupassa mietitty illan ateria koostuu eineksistä ja pikaratkaisuista. Joka päivä sama ongelma: “Mitä tänään syötäisiin.”. Kiireessä ei enää tule mietittyä terveellisiä reseptejä tai itse alusta asti ruoan tekemistä. Kun raahautuu pitkän päivän jälkeen keittiöön laittamaan ruokaa, on edessä tiskivuori, joka pitäisi siivota ensin.

Masentavaa, ankeaa, joka päivä sama uudestaan ja uudestaan. Tuntuu, ettei saa mitään aikaiseksi, ei osaa eikä jaksa. Ruoka-arki on läsnä arjessamme joka päivä. Jos ruoan kanssa kamppailu on jokapäiväinen haaste, vie se ymmärrettävästi voimat. Rento ja suunnitelmallinen ruoka-arki on kuitenkin mahdollinen.

Tässä artikkelissa kerron sinulle kolmesta arjen tukipilarista, jotka sinun tulisi ottaa huomioon, jotta ruoka-arkesi sujuisi paremmin ja voisit paremmin. Kerron sinulle myös miksi nämä ovat niin tärkeitä.

Kaaos keittiössä

Tiskivuoren keskellä kokkailu ei innosta eikä onnistu. Ei mahdu tekemään mitään. Tuntuu enemmänkin, että kasat keräävät lisää kasoja ja keittiökaaoksen määrä on vakio. Ruokapöydän ääressä ei tee mieli syödä, jos pöydällä on lehtiä, sekalaista tavaraa ja edellisen ruokailun murusia ja tahroja. Keittiön kaapit tursuavat tavaraa ja mistään ei löydä mitään.

On helpompaa lämmittää jotain nopeaa mikrossa ja syödä sohvannurkassa.

Työssäni ammattijärjestäjänä kohtaan usein ongelmia keittiöiden kanssa ja juuri tällaisia tilanteita minulle kuvataan ruuanlaiton suhteen.

Sotkuinen keittiö luo myös negatiivista suhtautumista omaan itseen. Olo on voimaton, väsynyt, kyllästynyt jopa ärtynyt ja vihainen. Motivaatio on nolla ja tuntuu, ”ettei minusta ole mihinkään”.

Keittiön järjestys ei ole pelkästään sitä, että tavarat ovat järjestyksessä ja on siistiä, vaan siisteys ja järjestys vaikuttavat olennaisesti hyvinvointiin ja ruokailutottumuksiin.

Usein asiakkaani kertovat, että innostus ruoanlaittoon herää siistissä ja järjestyksessä olevassa keittiössä. Syntyy halu tehdä itse ja kokeilla uutta. Keittiössä on mukavaa viettää aikaa ja koko perhe alkaa viihtyä yhdessä ja nauttia ruoasta.

Siisteys ja itse tekemisen innostus kasvattavat positiivisia kokemuksia omasta itsestä pystyvänä ja osaavana, sekä muuttavat suhtautumista ruokaan. 

Rutiinit pelastavat kaaokselta

Keittiö ei pysy siistinä, eikä kaapeista löydy monipuolista ja terveellistä syötävää, ellei arjen ruokahuollon ympärille luoda rutiineja.

Ammattijärjestäjän työssäni suunnittelen asiakkaiden kanssa yhdessä keittiöiden järjestämisen jälkeen tiskivuoroja, yhteisiä toimintaperiaatteita keittiöön, yhteisiä ruokailuaikoja ja niin edelleen. Rakennamme keittiön ympärille toimivat arkirutiinit, jossa myös järjestys säilyy.

Nämä muodostetut rutiinit eivät tarkoita vain keittiön siivousta, kaupassa käynnin suunnittelua yms. Rutiinit lisäävät hyvinvointia luoden arjenhallinnan tunnetta, pystyvyyden ja osaamisen kokemuksia. Monet asiakkaani kertovat kuinka mahtava kokemus on: “Ihan itse onnistuin!”.

Toimivien rutiinien taustalla selkeät suunnitelmat

Ruoka-arjen etukäteissuunnittelu lisää arjen toimivuutta ja pitää huolta hyvinvoinnista. Suunnittelu estää arkea ajautumasta ruokahuollon kriisitilanteisiin.

Ruokalistojen ja ostoslistojen suunnittelulla sekä kaupassa käynnin suunnittelulla luodaan arkeen ennustettavuutta ja säästetään aikaa, vaivaa ja hermoja. Perhearjen pyörittäminen helpottuu säännöllisyyden ja toimivuuden avulla.

Suunnittelu myös vähentää yllätyksiä, kriisiytymistä ja paniikkiratkaisuja. Ei enää nopeasti nälkäisenä ostettuja eineksiä, ei verensokeripiikkejä, ei jatkuvaa tulipalojen sammuttelua.

Useat asiakkaani kertovat aivan uudenlaisesta rauhasta ja levollisuudesta, joka arkeen on suunnitelmallisuuden kautta syntynyt. He alkavat pitää itseään onnistujina ja osaajina, he hallitsevat ruoka-arjen ja voivat paremmin.

Siisteys, rutiinit ja suunnitelmallisuus näkyvät myös lautasellasi. Kaaos keittiössä ei siis enää vaikuta syömisesi laatuun.

Einekset ja pikaruoka on nopeaa kiireruokaa. Suunnittelu ja rutiinit tukevat myös säännöllistä ja monipuolista syömistä. Etukäteen mietityillä resepteillä, ateriakokonaisuuksilla ja ruokalistoilla luodaan helpommin terveellisen ruokavalion perusta, kuin kiireessä kaupassa mietityillä hätäratkaisuilla.

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio myös edistää hyvinvointia auttaen jaksamaan paremmin arjessa sekä vaikuttamaan painonhallintaan. Vallitseeko sinulla kaaos keittiössä? Tästä pääset lukemaan lisää vinkkejä sen kesyttämiseen.